Veelgestelde vragen

Veelgestelde Vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over:

 

Vragen over het gebruik van mijnaansluiting.nl:


1. Wat is mijnaansluiting.nl? 
Mijnaansluiting.nl is een initiatief van verschillende netbeheerders, waterbedrijven en leveranciers van warmte of media en communicatie. U vraagt via deze website eenvoudig uw aansluitingen aan voor: ​
- Gas en elektriciteit; 
- Water en in sommige gebieden Riool; 
- Warmte; 
- Media en communicatie, zoals televisie, internet en telefoon.

Kijk op mijn netbeheerders voor een overzicht van alle netbeheerders die aangesloten zijn bij mijnaansluiting.nl.

2. Ik krijg geen activeringsmail nadat ik een profiel heb aangemaakt. Hoe kan dat?
Hebt u het juiste e-mailadres ingevoerd? Het kan zijn dat de activeringsmail in uw spambox of bij uw junkmail staat.
 
3. Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen? 
U vraagt eenvoudig een nieuw wachtwoord aan. Er wordt een bevestigingsmail naar uw e-mailadres gestuurd. Klik op de link in deze bevestigingsmail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

4. Ik kan niet inloggen op mijnaansluiting.nl. Wat moet ik nu doen?
Hebt u de juiste gegevens ingevoerd? Het wachtwoord is hoofdlettergevoelig. Controleer daarom of de CapsLock-toets uitstaat bij het invullen van het wachtwoord. Krijgt u na het invoeren van het juiste e-mailadres en wachtwoord een foutmelding? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.

5. Mijn e-mailadres behoort bij een niet actief profiel. Wat moet ik doen? 
Als u de melding krijgt dat uw e-mailadres bij een niet actief profiel behoort, dan kunt u uw profiel zelfstandig opnieuw activeren. 
Ga hiervoor eerst naar de pagina Inloggen
Vul hier het e-mailadres en wachtwoord in van het gedeactiveerde account en klik op Inloggen.
Onderin verschijnt de rode tekst dat uw profiel niet actief is, klik aan het einde van deze regel op 'Klik hier'.
U ontvangt een link per e-mail, waarmee u uw profiel opnieuw kunt activeren.
Let op! Via 'Wachtwoord vergeten' is het niet mogelijk uw profiel opnieuw te activeren, dit kan alleen via Inloggen.

6. Wat doet een netbeheerder en wat doet een leverancier? 
Aansluiting: Netbeheerders zorgen voor een veilige aansluiting. Hiervoor schakelen zij mogelijk een uitvoerende partij in, zoals een installateur of aannemer. Via mijnaansluiting.nl kunt u een aansluiting wijzigen, verwijderen of een nieuwe aansluiting aanvragen. Voor het realiseren, wijzigen of verwijderen van een aansluiting brengen netbeheerders eenmalige kosten in rekening.

Levering:

  • Voor de levering van gas en elektriciteit kunt u contact opnemen met de energieleverancier van uw keuze. Kijk voor een overzicht op www.acm.nl. Naast de kosten voor het energieverbruik brengen energieleveranciers periodieke tarieven bij u in rekening voor onder andere het transport van de energie en voor de meterhuur. 
  • De levering van water en warmte is vaak afhankelijk van de regio waarin u woont. De betreffende warmte- en waterbedrijven verzorgen ook de levering. U dient zich hiervoor aan te melden. Kijk bij 'aanbieders per regio' voor de aanbieders bij u in de buurt.
  • Voor de levering van media en communicatie kiest u zelf een leverancier.
 

Vragen over uw aansluiting:

1. Welke aansluiting of aansluitcapaciteit heb ik nodig?
Het bepalen van de benodigde aansluitcapaciteit kan ingewikkeld zijn. Het is onder andere afhankelijk van uw jaarverbruik en uw piekverbruik. Vraag uw benodigde aansluiting en capaciteit na bij uw installateur.

2. Wat is een bouwaansluiting?
Een bouwaansluiting wordt gebruikt tijdens de bouw van het object. Deze aansluiting kan na de werkzaamheden worden omgebouwd tot een permanente aansluiting.

3. Wat is een permanente aansluiting?
Een permanente aansluiting is een aansluiting in uw definitieve meterkast/meteropstelling. 

4. Wat is een tijdelijke aansluiting?
Een tijdelijke aansluiting is een aansluiting voor maximaal 2 jaar. Een tijdelijke aansluiting wordt bijvoorbeeld gebruikt voor beurzen, festivals of bouwplaatsen.

 5. Wat wordt bedoeld met het wijzigen van de aansluiting? 
Onder het wijzigen van een aansluiting verstaat mijnaansluiting.nl: 

  • Het wijzigen van een aansluiting als gevolg van het verplaatsen van de meterkast of de meter(opstelling).
  • Het verhogen of verlagen van de aansluitwaarde (capaciteit). Dit doet u bijvoorbeeld als u meer energie gaat verbruiken door het plaatsen van een sauna of zwembad. Neem voor meer informatie over uw aansluiting contact op met uw netbeheerder of installateur.

6. Welke voorbereidingen moet ik treffen voor de werkzaamheden?

Voor de meteropstellingsruimte: 
De meteropstellingsruimte is de ruimte, waarin de verbruiksmeter (meter welke gebruik registreert) wordt geplaatst. Dit geldt ook voor tijdelijke en/of bouwaansluitingen. Indien uw aanvraag betrekking heeft op het aansluiten van standaard woningbouw dient uw meterkast te voldoen aan het standaard meterkastblad en voorwaarden conform de NEN 2768. 

De laatste versie van deze richtlijnen kunt u hieronder downloaden:
Richtlijn en Bijlage meterruimten gasaansluiting hoogbouw woningen maximaal 70 m
Richtlijn en Bijlage meterruimten gasaansluiting laagbouw woningen
Richtlijn en Bijlage meterruimten warmteaansluiting hoogbouw woningen maximaal 70 m
Richtlijn en Bijlage meterruimten warmteaansluiting laagbouw woningen
Nieuwsbericht bouwkasten nov 2016
Persbericht_349077_N0029_meterruimten_NEN_2768_def
Persbericht en NBN_Brochure-Bouwkasten BOUWKAST KLEIN 2012-16
Voorzet vouwbladen en bouwkast mijnaansluiting.nl v1  

Let op: voor gebieden met warmte (stadsverwarming) gelden afwijkende voorschriften voor de meterkast- en opstellingsruimte.

Indien uw aanvraag betrekking heeft op het aansluiten van alles anders dan standaard woningbouw (ook tijdelijke en/of bouwaansluitingen) dient er in een zo vroeg mogelijk stadium (in ieder geval voor de start bouw) contact geweest te zijn met de adviseurs van de netbeheerders. Zij zullen u aangeven waaraan uw meteropstellingsruimte dient te voldoen, alvorens te worden aangesloten.

Kijk bij mijn netbeheerders of onder paragraaf CONTACT, wie is mijn netbeheerder.

Voor de uitvoering: 

    • dient de meteropstellingsruimte te voldoen aan de voorwaarden van de NEN 2768 (zie hierboven);
    • dient het pand glasdicht en afsluitbaar te zijn;
    • dient het stukadoorswerk gereed te zijn;
    • dient het gehele tracé voor de leidingaanleg vrij te zijn van boven- en ondergrondse obstakels;
    • dienen de mantelbuizen voor invoer van kabels en leidingen volgens de geldende richtlijnen te zijn aangebracht.

Let op: het niet voldoen aan de gestelde voorwaarden, kan vertraging in uw planning opleveren. Ook kunnen er stagnatiekosten bij u in rekening worden gebracht.

7. Mijn aansluiting is gereed, maar ik ontvang nog geen energie. Wat moet ik doen?
Voor gas en elektriciteit heeft u behalve een aansluiting ook een contract met een energieleverancier nodig. Heeft u al een energieleverancier? Neem dan contact op met uw netbeheerder.​

8. Mijn aansluiting is gereed, maar ik ontvang nog geen televisie, internet of telefonie. Wat moet ik doen? 
Voor televisie, internet en telefonie heeft u behalve een aansluiting ook een aanbieder nodig. Neem contact op met een leverancier van televisie, internet en telefonie. 

9. Wat betaal ik voor een aansluiting?  
De netbeheerders maken onderscheid tussen eenmalige tarieven en periodieke tarieven. Eenmalige tarieven betaalt u bijvoorbeeld voor het aanleggen van een nieuwe aansluiting of het verwijderen van uw huidige aansluiting. Periodieke tarieven betaalt u voor onder andere het transport van de energie en voor de meterhuur en worden in rekening gebracht door uw energieleverancier.


Vragen over uw aanvraag:

 
1. Welke gegevens heb ik nodig voor een aanvraag?
Voor een aanvraag hebt u de volgende gegevens nodig:

  • adresgegevens en gegevens van contactpersonen;
  • de gewenste aansluitingen en de benodigde capaciteit van de aansluitingen;
  • een plattegrond van het pand waarop staat aangegeven waar de meterkast is;
  • de week waarin u de werkzaamheden bij voorkeur wilt laten uitvoeren.

2. Ik heb nog geen postcode en huisnummer van mijn pand. Kan ik al een aanvraag indienen? 
U hebt de mogelijkheid om op een kaart aan te geven waar uw pand zich bevindt. Mijnaansluiting.nl gaat uit van de dichtstbijzijnde postcode. U dient zelf zo spoedig mogelijk een huisnummer aan te vragen bij uw gemeente.

3. Ik vind geen aanbieders voor mijn adres, hoe kan dit? 
Via mijnaansluiting.nl doet u een aanvraag voor aansluitingen in Noord-, Zuid- en Midden-Nederland.

4. Hoeveel tijd van tevoren moet ik een aanvraag doen?
Wij helpen u graag zo spoedig mogelijk. De voorbereiding heeft echter tijd nodig. Daarom vragen wij u uw aanvraag ruim voor de start van de bouwwerkzaamheden door te geven via mijnaansluiting.nl. De definitieve planning stemmen wij altijd met u af.

5. Ik ga een pand slopen. Wat moet ik doen met de aansluiting?
U laat alle aansluitingen ten behoeve van dit pand verwijderen door de betreffende netbeheerder. U regelt dit eenvoudig via mijnaansluiting.nl.

6. Wat is een plattegrond en een situatieschets?
Met een plattegrond bedoelen wij een tekening waarop staat aangeven waar de meterkast zich in uw pand bevindt. Neem in de plattegrond de afstanden in meters op of de schaal waarin de plattegrond is opgesteld.
Met een situatieschets bedoelen wij een eenvoudige tekening waarop staat:  

  • de ligging van de woning;
  • de omliggende straten;
  • de bijbehorende straatnamen en het type bestrating.

De netbeheerders hebben deze tekeningen nodig om te bekijken of een aansluiting mogelijk is en welke werkzaamheden daarvoor nodig zijn. 

7. Ik heb geen tekeningen van het pand. Hoe kom ik hieraan?
Vraag uw aannemer, architect of installateur om een tekening van uw pand. Kan deze u niet helpen? Dan mag u ook zelf een tekening maken. Let op een schaalverdeling en geef duidelijk aan waar de meterkast zich in uw pand bevindt. Geef bij een verplaatsing van de meterkast zowel de oude als de nieuwe plaats aan. 

8. Hoe weet ik of mijn aanvraag is ontvangen?
Als wij uw aanvraag hebben ontvangen, sturen wij u een bevestigingsmail. U volgt uw aanvraag op elk moment via "Uw aanvragen". Om uw aanvragen in te zien moet u ingelogd zijn.

9. Kan ik mijn aanvraag bekijken?
U bekijkt uw aanvraag op elk moment via "Uw aanvragen". Om uw aanvragen in te zien moet u ingelogd zijn.

10. Ik heb verkeerde gegevens ingevuld in de aanvraag. Wat moet ik doen?
Controleer uw gegevens via uw statusoverzicht. Als de aanvraag nog niet is verzonden, kunt u de gegevens aanpassen. Is uw aanvraag al verzonden, neem dan contact op met de betreffende netbeheerder of aanbieder.

11. Hoe kan ik een verzonden aanvraag annuleren?
Neem contact op met de betreffende netbeheerder of aanbieder als u een verzonden aanvraag wilt annuleren.

12. Ik heb een vraag over mijn offerte(s)?
Voor antwoorden op uw vragen over offerte(s) neemt u contact op met uw netbeheerder. U vindt de contactgegevens via het statusoverzicht van uw aanvraag.

13. Hoe lang duren de werkzaamheden?
De duur van de werkzaamheden is afhankelijk van het type aanvraag. Neemt contact op met uw netbeheerder of met de aannemer (het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert). De contactgegevens vindt u in het statusoverzicht van uw aanvraag of via mijn netbeheerders

14. Hoe kan ik een slimme meter aanvragen? 
Iedereen in Nederland krijgt op termijn een slimme meter aangeboden. U krijgt hierover vanzelf bericht. Wilt u eerder een slimme meter laten plaatsen? Neem dan contact op met uw netbeheerder.


Contact:

Staat het antwoord op uw vraag hier niet tussen? Neem dan altijd eerst contact op met de betreffende netbeheerder of organisatie waar u de aanvraag indient. Zij kunnen inhoudelijke vragen over uw specifieke aanvraag het beste beantwoorden en staan u graag te woord. 
U vindt de contactgegevens in het statusoverzicht van uw aanvraag of in de onderstaande tabel. 
Mocht u twijfel hebben over welke netbeheerder in uw regio actief is, of bent u op zoek naar het postadres of de website van de netbeheerder, kijk dan op de pagina mijn netbeheerders.​
 
<
Netbeheerder Telefoonnummer Klantenservice
RBCIF Glasvezel 088-2433888
Cogas 0546-83 66 66
Delta Infra 0113-74 11 00
Dunea 088-347 47 47
Eneco Warmte 088- 8 955 955
Enexis 0900-780 87 00
Ennatuurlijk Warmte 085-27 34567
Evides Waterbedrijf 0900-0787
Glasvezel Harderwijk 088-24 33 800
Kabeltelevisie Noord-Oost Friesland 0519-701 701
Kabeltelevisie Pijnacker 0800-235 22 49
Kabeltex 0222-315 411
KPN 088-1860 164
Liander 088-54 26 444
Meppel Energie Warmte 0522-856 873
Nuon Warmte 020-89 202 96
Oasen 0182-59 33 11
PWN Drinkwaterbedrijf 0900-405 0700
Reggefiber 088-006 37 87
Rendo 0522-856 400
Stedin 088-8 963 963
Vitens 0900-0650
Waterbedrijf Groningen 050-36 886 88
Waterleidingmaatschappij Drenthe 0592-854 500
Westland Infra 0174-236 236
Ziggo 088-717 2050​


Werkt de site niet naar behoren of ondervindt u problemen met de werking van het aanvraagformulier? Neem dan contact op met de helpdesk van mijnaansluiting.nl, op telefoonnummer 0900-110 1234. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 17:00 en helpen u graag verder. 

Let op: mijnaansluiting.nl dient als één centrale ingang voor alle aanvragen met betrekking tot aansluitingen. Vanuit mijnaansluiting.nl worden deze doorgestuurd naar de juiste partijen. De medewerkers van onze helpdesk kunnen daarom niet altijd inhoudelijke vragen, of vragen over het vervolg van uw aanvraag beantwoorden. Wendt u zich bij dergelijke vragen dus altijd eerst tot uw netbeheerder. 

Terug

 

 

Mijnaansluiting.nl maakt gebruik van cookies. Bekijk wat dit voor u betekent. Wanneer u doorgaat accepteert u het gebruik van deze cookies. Akkoord